16

Latest post of the previous page:

Faktycznie motyw trenera o nadludzkich umiejętnościach(przewidywania, wyszkolenia, intuicji), który uzdrawia polską reprezantacje piłki nożnej i ta zostaje mistrzem świata, następnie mistrzem wszechświata nie został wymieniony. Przepraszam zostal motyw przyszłosciowy, science-fiction- bohater nadczłowiek - Leo Benhaker. Ale piękny to może być pomysł na książkę. Reprezentacja trenuje z Leo, wygrywa wszystko, a tu nagle po kilku latach naszą ziemię atakuje Cywilizacja z innej galaktyki i proponuje zagrać mecz o wszystko. Następnie parlament nas-Ziemian osądza, iż tylko jedna druzyna jest w stanie pokonac gigantów z planety nieznanej i jesto to kadra Polski pod dowództwem Leo Benhakera.
"Chance favors the prepared mind"

Re: Przegląd najpopularniejszych motywów fabularnych

17
Preissenberg pisze:Tak, jak w tytule. Wpadłem na pomysł, by stworzyć taki temat na forum. Jest to przegląd, który ma nam zobrazować na piśmie i dać do zrozumienia nam wszystkim: co już było, co jest najpopularniejszym, najczęściej eksploatowanym i wykorzystywanym elementem fabuły - jakie wątki, tematy, motywy.

Poniżej znajduje się moja lista, jeśli jednak sami na coś wpadniecie - najpierw musicie przeczytać wszystko, żeby nie było powtórzeń - napiszcie w poście, w taki sam sposób, jak ja to zrobiłem.

Mam nadzieję, że pomysł jest dobry i przyda się Tobie, lub komukolwiek.



PS: Lista Preissenberga - ręce precz od listy ;)

PS2: Dopisujcie - nie komentujcie. Ponieważ nie ma sensu, chyba, że wymienicie książkę, lub film i dopiszecie, które z motywów są w owym dziele wykorzystane.



Pozdrawiam

P.



Przegląd najpopularniejszych motywów, tematów i wątków fabularnych:



- moce żywiołów (ogień, woda, wiatr, ziemia, elektryczność, kamuflaż itp.)

- umiejętność lewitacji i latania w powietrzu

- motyw super percepcji

- umiejętność zatrzymywania czasu i manipulacji nim

- umiejętność psychokinezy

- umiejętność telepatii

- umiejętność teleportacji

- umiejętność stania się niewidzialnym

- eksploracja nadludzkiej umiejętności walki wręcz

- eksploracja nadludzkiej umiejętności walki bronią białą

- eksploracja nadludzkiej umiejętności walki bronią palną

- motyw nadludzkiej siły, szybkości i refleksu

- motyw sztuk walk wschodnich

- motyw konfrontacji z bronią białą i palną

- motyw wielkiego niebezpiecznego i wyjątkowego pościgu, lub wyścigu

- motyw magicznych, czy też paranormalnych zjawisk i zdarzeń

- motyw magicznych przedmiotów o różnych mocach i możliwościach

- motyw przyszłościowy (futurystycznych budynków, pojazdów, ubiorów, technologii, urządzeń, broni, poglądów, walk, wojen etc.)

- motyw wirtualnej rzeczywistości w stylu Macica-Matryca-Macierz („niby ja, ale nie ja”)

- motyw super inteligentnych komputerów (sztucznej inteligencji)

- motyw apokaliptyczny (zagłada ziemi przez klęskę żywiołową, kataklizmy żywiołowe, wojny nuklearne, zaraza, śmiertelny wirus, inwazja kosmitów, wojna z maszynami etc.)

- motyw zagłady gatunku ludzkiego

- motyw kolonizacji planet

- motyw wojen gangów, mafii

- motyw kosmicznych odkryć (planet, życia pozaziemskiego, galaktyk, obiektów kosmicznych, istot etc.)

- motyw romantyczny (romanse, kochankowie, miłość od pierwszego wejrzenia, miłość z przyjaźni, zakazana miłość, itp.)

- motyw piracki (piraci poszukujący skarbu, walki piratów, rywalizacja, przygody)

- motyw historyczny (opowiada o wydarzeniach opartych na faktach historycznych)

- motyw westernu

- motyw panowania „gatunku” maszyn na Ziemi

- motyw super energii i mocy

- motyw magii (czarnej i białej)

- motyw Tolkien-owskiego fantasy (elfy, krasnoludy, ludzie, gobliny, orkowie, itd.)

- motyw Rowlings (młodociany czarodziej, szkoła magiczna, magia, itp.)

- motyw super niesamowitych, super nowoczesnych i super silnych androidów

- motyw z kosmitami na czele typu Obcy (kosmici atakują, spotkania z kosmitami, niesamowite istoty, nadnaturalne zjawiska, łowcy, drapieżcy, super niebezpieczni obcy)

- motyw opanowania przez mutanty i super eksperymentalne wirusy, albo istoty, boty

- motyw wojen międzygalaktycznych typu G*wniane Wojny (kosmiczne wojny z kosmitami, kosmicznymi nacjami, wojny planetarne, wielkie statki kosmiczne, itp.)

- motyw niezwykłych portali (technicznych i magicznych)

- motyw z geniuszem na czele (piękny umysł geniusza, super naukowiec, itp.)

- motyw z super szaleńcem, albo psychopatą, niekiedy seryjnym mordercą

- motyw z zoombie (dziesiątki, setki… zoombie atakujące ludzi, miasta i zarażające co się tylko da)

- motyw z ucieczką, ukrywaniem się, pogonią

- motyw z ekstremalnym survivalem

- motyw z więzieniem (więzienne życie, więzienny margines społeczeństwa, ucieczka, itp.)

- motyw przygodowy w stylu Indiany (odkrywanie zaginionych tajemniczych, mistycznych miejsc i skarbów, przygody w wariackim stylu)

- motyw z podróżami kosmicznymi

- motyw z mistycznymi, tajemniczymi, nadnaturalnymi miejscami

- motyw ze zwierzętami na czele

- motyw z dinozaurami na czele po Jurajsku

- motyw z „którymś tam” zmysłem

- motyw z duchami

- motyw z aniołami, diabłem, niebem, piekłem Bogiem i Lucyferem

- motyw o życiu, pracy i walce żołnierzy, lub policjantów

- motyw kryminalny, detektywistyczny, sensacyjny, śledczy

- motyw o życiu i pracy szpiega – szpiegowski

- motyw z wielkimi wyprawami – „wycieczkami” – po Tolkien-owsku

- motyw z wieżami, wielkimi budowlami

- motyw o starożytnym Egipcie i wielu innych starożytnych państwach i nacjach

- motyw o życiu Indian

- motyw obyczajowy (o życiu jakiejś postaci, ludzi – nudy.inc)

- motyw z wielkimi idiotami, śmieszkami, szalonymi postaciami, kretynami, głupkami

- motyw z muzykami

- motyw z obrzydliwie bogatymi ludźmi (milionerzy, miliarderzy, bilionerzy…)

- motyw z bardzo ubogimi, bardzo pobożnymi ludźmi

- motyw z niewolnictwem

- motyw z „przejściem na drugą stronę” (życie po śmierci, śmierć kliniczna, itp.)

- motyw I i II Wojną światową.

- motyw z super bohaterami i super łotrami

- motyw z niedocenionym, niezauważonym, czasem biednym, niedołężnym, fajtłapą, frajerem, szarym człowiekiem, wielkim nikim, który zamienia/przemienia się w super bohatera w stylu „od zera do bohatera”

- motyw z wielką pomstą/zemstą i karą po Punisher-owemu

- motyw z katastrofami i klęskami żywiołowymi (huragany, powodzie, tsunami, susze, burze z piorunami, tornada, trzęsienia ziemi; katastrofy lotnicze, wielkie pożary; wypadki samochodowe, katastrofy kolejowe, metra, pożary, zawalenia budynków, morskie tragedie, itp.)

- motyw z porwaniem

- motyw z uprowadzeniem przez UFO

- motyw z poszukiwaniami „wspaniałego super czegoś”

- motyw z zagadkami logicznymi i jakimikolwiek

- motyw z magicznym lustrem, szafą, drzwiami, kluczem, domem, przedmiotami, medalionami, kryształami, księgami, amuletami, zwierzętami, stworami, Kufkami, skrzyniami, skarbami, etc.

- motyw nawiedzonym domem

- motyw z jasnowidzem, wizjonerem i przepowiadaniem

- motyw z wielkimi przepowiedniami

- motyw z podróżami dookoła świata

- motyw samotną wyprawą (w stylu tylko ja i mój pies, albo tylko ja i ja…)

- motyw pamiętnikiem

- motyw z legendami, baśniami

- motyw z potworami, stworami wszelkiego rodzaju i odmiany

- motyw z wampiryzmem i wampirami

- motyw z rycerzami, średniowiecznym życiem i bitwami; królestwem, etc.

- motyw z „księciami z bajki”

- motyw z super nieudacznikami

- motyw ze sportowcami, artystami, pracownikami, pisarzami, filozofami, naukowcami, budowniczymi, etc.

- motyw w stylu „dziś jesteś szczęśliwy i masz wszystko, a jutro jesteś zerem skończonym” i vice versa

- motyw z morskimi żeglugami

- motyw z gadającymi zwierzętami

- motyw z „naprawdę wielką i mega wzruszającą miłością”

- motyw z podróżami w czasie (czyli do tyłu, do przodu, ile tylko się da, a potem z powrotem)

- motyw ze skrzatami, chochlikami

- motyw z nielegalnymi sportami (w stylu w mieście po ulicach, w lesie po kałużach, a u Jasia po piwnicach o ciemku)

- motyw z najdziwniejszymi, niewyjaśnionymi zagadkami i tajemnicami świata

- motyw z klątwami

- motyw z „bardzo długimi” pościgami na autostradzie

- motyw z domem wariatów, sierocińcem, itp.

- motyw z laboratorium i pracą naukowców

- motyw post apokaliptyczny (Ziemia po zagładzie nuklearnej, żywiołowej, po inwazji, wielkie skażenie i opad radioaktywny…)

- motyw o dowódcach i przywódcach, oraz politykach i „wtykach”

- motyw z miłością na „odległość” (internetowa miłość, miłość, która „szuka” przeznaczenia, miłość przez listy, itp.)

- motyw o życiu ucznia i szkoły

- motyw o chuliganach

- motyw ze szkolną miłością i miłością zapomnianą

- motyw o wielkiej przyjaźni, bractwie, drużynie, albo bandzie, czy zespole przyjaciół

- motyw z terroryzmem i ze skrajną przestępczością

- motyw z oszustem, wyzyskiwaczem, przebiegłym cwaniakiem

- motyw z „centusiem” super sknerą

- motyw o karierze, robieniu kariery (artysty, naukowca, wynalazcy, odkrywcy, biznesmena, et cetera)

- motyw o ratowaniu zagrożonych gatunków zwierząt, oraz ich bronieniu, i prawach

- motyw z dzieciństwem

- motyw z okupacją i niewolą; podległością

- motyw o odłamie, rebelii, rewolucji i przewrotnych wydarzeniach; o walce o wolność

- motyw z mega korporacjami, które opanowały świat i prowadzą między sobą niemoralną rywalizację o władzę i wpływy nad światem, a także, które walczą między sobą za pomocą super broni (oczywiście cywile są dla nich obojętnymi ofiarami)

- motyw z bronią laserową, plazmową, energetyczną, elektryczną, dźwiękową…

- motyw z pojazdami antygrawitacyjnymi

- motyw o życiu kolonii na innej planecie, czy satelicie

- motyw o super maniaku, świrze

- motyw z uniwersalnym żołnierzem

- motyw z hibernacją (nowe czasy…)

- motyw z robotami, androidami, cyborgami, maszynami (które chcą się uwolnić, uciec, lub zniszczyć coś, lub kogoś)

- motyw z super niebezpiecznym „X” eksperymentem, który wymkną się spod kontroli

- motyw z mostem, bramą, wieżą, rzeką, morzem, ścieżką, drogą, górą, itd.

- motyw ze wspinaczką

- motyw z nurkowaniem, pływaniem

- motyw z podwodnym miastem; cywilizacją

- motyw z podziemnym miastem; cywilizacją

- motyw z bazą kosmiczną

- motyw z bazą, lub fortecą, czy też bastionem militarnym

- motyw militarny

- motyw psychologiczny – w jakiejkolwiek postaci

- motyw z retrospekcjami i flaszami w stylu Zagubionego

- motyw z mnichami, klasztorem, życiem mnichów i duchownych

- motyw religijny – w jakiejkolwiek postaci

- motyw z gamblingiem – hazardem, grami o pieniądze

- motyw z bajkami

- motyw z opowiadaniem historii (narracja, lub słowny przekaz jakiejś aktywnej postaci)

- motyw z „kuferkiem”, skrzynią

- motyw z przybieraniem czyjejś postaci, a nawet wspomnień

- motyw z demonami i siłami ciemności i zła

- motyw z opowieściami w stylu „dawno, dawno temu za siedmioma górami, sześcioma lasami i pięcioma rzekami żył…”

- motyw z „happy end” w stylu „...i żyli długo i szczęśliwie”

- motyw w stylu mieszania świata realnego z fantastycznymi fantasy

- motyw w stylu dreszczowca (thriller)

- motyw z grozą (horrorem), lub soczyście krwistym „gore”

- motyw ze spadkiem („co ja teraz zrobię z tą forsą”)

- motyw z machlojkami, oszustwami, knuciem, „podkładaniem komuś nóg”, zastawianiem komuś drogi psychologicznymi, biznesowymi i logicznymi pułapkami, itp.

- motyw z wyrocznią, zagadkami i przepowiedniami trzymającymi w niepewności

- motyw z dialogiem z Bogiem

- motyw z poszukiwaniem swojego przeznaczenia

- motyw o zagubieniu mentalnym, psychicznym, społecznym, oraz geograficznym

- motyw z marzeniami i koszmarami (czasem coś zaczyna się od snu…)

- motyw z niezniszczalnymi przedmiotami, obiektami i postaciami

- motyw z szlachtą, i życiem szlachty

- motyw z wieśniakami, i ich życiem na wsi

- motyw anty-bohaterem

- motyw z walkami bokserskimi

- motyw z prorokiem, niczym mesjasz i jego proroctwami, przepowiedniami

- motyw ze zbawicielem ludzkości, niczym archetyp Chrystusa, jak wybraniec

- motyw z kultem, wiarą w bogów, lub jakiegoś wybawcy, bohatera historycznego, czy też legend, mitów, baśni, itp.

- motyw z postacią, która jest obiektem jakiegoś kultu

- motyw z białym i czarnym koniem, jako rumaki przedstawiciela światłości i mroku

- motyw z różdżkami, talizmanami, amuletami, etc.

- motyw z czarnym krukiem, czarnym kotem, czarnym koniem, nietoperzem, itd.

- motyw w stylu Wiecznego łowcy

- motyw w stylu Piękna i Hiper Wydumana Kraina ze Snów

- motyw z zaskakującymi umiejętnościami manualnymi i akrobatycznymi („cyrk panie, cyrk, po prostu cyrk…”)

- motyw z chodzeniem po ścianach i sufitach, oraz po wszystkich niebezpiecznych krawędziach, powierzchniach i bryłach, a także linach, etc.

- motyw z mostem („bądź ostrożny, nie wygląda to najlepiej, mam pewne przeczucia co do…”)

- motyw z kilkoma gwiazdami i satelitami, jak słońca i księżyce

- motyw z dziennikarzem na czele

- motyw z uwodzeniem jakiejś postaci przez kogoś

- motyw z wyjątkowymi scenami romantycznymi w stylu „tylko Ty i Ja; kolacja, świece, puściutki dom, wyścielone pachnące łóżeczko i zaproszenie na górę…”

- motyw ze scenami erotycznymi („seks, seks i tylko seks…”)

- motyw z piknikiem, wycieczką odpoczynkową do lasu, nad jezioro pod namiot itp., lub wakacjami gdziekolwiek

- motyw z niewidomym, głuchoniemym, niemową i bezdomnym biedakiem

- motyw ze znęcaniem się psychicznym i fizycznym nad kimś przez jakąś/jakieś osobę/y

- motyw o rozbitku i jego życiu, a raczej przetrwaniu do chwili odnalezienia, bądź też i nie; w stylu „Robinson samotnie na wyspie”

- motyw w stylu Pułapka Bez Wyjścia („i co teraz koleś zrobisz? nie masz innego wyjścia…”)

- motyw w stylu „(…)problemem jest wybór(…)”

- motyw z wygnańcem, jednostką pustelniczą, aspołeczną, marginesem społeczeństwa, itp.

- motyw z podziemnym światkiem: handlarzy bronią i czymkolwiek, dealerów narkotykowych, prostytutek i ku*w, przestępców, najgorszych psychopatów i zwyrodnialców, zboczeńców, maniaków, zabójców, złodziei, porywaczy, chuliganów, gangów, mafii, alfonsów, oszustów, kabli, etc.

- motyw ze „złotą rączką” („pan do wszystkiego?” „tak, to ja”)

- motyw w stylu super tajnego agenta o stu wcieleniach i wielu mega niebezpiecznych misjach „niemożliwych”, jak „Moje nazwisko Błąd… James Błąd”

- motyw z pięknymi, bogatymi i zakochanymi, ale zawsze „nie dogadującymi się między sobą” postaciami

- motyw w stylu Króla Grozy, jak suspens na sto dziewiętnaście, czyli raz, tu, raz tam, ale zawsze strasznie i tajemniczo, że aż ciary biorą

- motyw z ekstremalnymi sportami
Miało być bez komentowania, ale nie mogę się powstrzymać. Motywy, które wymieniłeś to praktycznie wszytko, ponieważ może to byc rozumiane w różnoraki sposób i każdy z nich można rozwinąć na tysiące sposobów. Gdybyśmy mieli pisać wyłączając wszystko to co wymieniłeś to okazałoby się, że nie mamy o czym pisać. To elementarne cząstki powieścio-pisarstwa i ono nie może bez nich istnieć. Zupełnie tak jak woda bez wodoru. Motyw dobry vs. zły to taki sam element. Nie może istnieć fabuła, której coś nadaje pęd bez wizji, że w końcu ktoś odegra się na tym złym.

18
Przypuszczam, że w przyszłości, kiedy będziemy dysponować odmienną kulturą i paradygmatem, zupełnie innym systemem wartości bliższym prawdzie, taki rdzeń literacki dobry kontra zły będzie zupełnie inaczej ukształtowany, prawdopodobnie samo wartościowanie dobrego i złego nie będzie nawet istnieć.

19
Owszem, świat idzie w różnych, czasem bardzo dziwnych kierunkach, lecz każdy i każda z nas może kształtować go na swój odmienny sposób i to uważam za prawdziwy skarb. To co stanie się jutro czy za dziesięć lat nie zależy tylko od prezydenta USA, ale także odemnie i od ciebie. I to właśnie my możemy zebrać ludzi, którzy pójdą za nami w słuszną stronę ;)
Może dla jednych do zbyt duż matafora w stosunku do elementów kultury literackiej, ale przecież to właśnie słowo pisane kształtowało ludzi aż do XXI wieku. Może warto się nad tym zastanowić i choć częściowo skorzystać z mądrych rozwiązań, mądrych ludzi, którzy oferują nam swoją wiedzę w druku za podobną cenę co abonament telewizyjny...

22
A, ja sobie kiedyś dumałem nad schematem w powieściach Sienkiewicza [1- Ogniem i Mieczem, 2 - Potop, 3 - Pan Wołodyjowski, 4 - Krzyżacy, 5, Quo Vadis].
I, ot co wydumałem. Najpierw schematy charakterologiczne:

Bohater pozytywny: Skrzetuski (1), Kmicic, (2), Wołodyjowski (3), Zbyszko (4), Winicjusz (5)
Bohater negatywny: Bohun (1), książe Bogusław (2), Azja (3), de Loewe? (4), Tygellin (5)
Dziewczyna: Helena (1), Oleńka (2), Basia (3), Danusia (4), Ligia (5)
Siłacz: Podbipięta (1), Roch Kowalski (2), brak? (3), brak? (4), Ursus (5)
Postać szalbierza: Rzędzian (1), Kiemlicze (2), brak? (3), Sanderus (4), Chilon (5).
Tło historyczne: Powstanie Chmielnickiego (1), Potop szwedzki (2), Konflikt turecko-polski(3), Konflikt krzyżacko-polski (4), Prześladowanie chrześcijan (5).

Prawda, że nasi bohaterowie, jeden do drugiego podobni? Czym tak naprawdę różni się Chilon od Sanderusa, albo Rzędziana? Czym Ligia, od Heleny i Danusi? Czyż nie każda z nich jest cnotliwą, piękną, zgrabną i powabną dziewicą? Czy Podbipięta, Roch Kowalski i Ursus nie są bohaterami, których autor obdarzył niezwykłą siłą, ale miałkim rozumem? Czy Winicjusz, Zbyszko i Kmicic nie są zapalczywi? Jurni, młodzi, waleczni i odważni? Ot, kalka charakterologiczna.
Ba, na potwierdzenie wywodu cytaty:
Zbyszek:
Poczuł w rękach, w nogach moc tak wielką, że w tej chwili byłby sam jeden na całą chorągiew uderzył.
Kmicic:
- Nie jestem hetmanem i wojewodą wileńskim (...) i co do mnie nie należy to nie moja głowa. Ale jeśli chodzi, o to by się porwać samotrzeć na tysiące, to się porwę!
Okazuje się więc, że nasi bohaterowie nawet mówią w ten sam sposób.

U Sienkiewicza pojawiają się nie tylko kalki charakterologiczne, ale również fabularne.
Nasz noblista dość często posługiwał się motywem porwania, zarówno Helena, Ligia, Basia, Danusia jak i Oleńka, są porywane i przetrzymywane. Przeważnie zresztą przez bohaterów negatywnych (chlubnym wyjątkiem jest Ligia, która zostaje porwana przez bohatera pozytywnego - Winicjusza).
Motyw ślubowania: zarówno w Ogniem i Mieczem (Podbipięta) jak i w Krzyżakach (Zbyszko) bohaterowie ślubują ściąć trzy głowy.
Możemy też mówić o motywie odkupienia - w Quo Vadis, Chilon odpokutywuje za swoje grzechy na krzyżu, w Krzyżakach de Loewe, wiesza się na drzewie, po oswobodzeniu go przez Juranda. Śmierć ma niejako zmazać winy bohaterów.
Cała fabuła jest poprowadzona dwoma głównymi wątkami - miłosnym (bohater pozytywny poznaje swoja lubą i na jej widok poczyna pałać uczuciem tyleż nagłym co gorącym) a następnie, bohater negatywny i dramatyczne wydarzenia historyczne rozdzielaja kochanków.
Na końcu powieści mamy przeważnie happy end. Zarówno schodzą się kochankowie jak i kończą konflikty i prześladowania, a bohater negatywny albo wącha kwiatki od spodu, albo też musi uciekać jak niepyszny.
Tak drodzy państwo, Sienkiewicz, niczym spec od marketingu wciskał swoim czytelnikom ten sam produkt w innym opakowaniu.
A, to, że swoje historie potrafił opowiadać w sposób mistrzowski - to już zupełnie inna historia... Ja po dziś dzień sięgam po Krzyżaków, albo Potop....
Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kreatorium”

cron