196

Latest post of the previous page:

No, dobrze:

Wyjaśnij mi te słowa!
Wyjaśnij mi dlaczego!
Wyjaśnij mi, dlaczego to zrobiłeś!
Wyjaśnij mi, dlaczego!

Zresztą, co ja się znam... Prosty historyk jestem, spierać się nie będę, ale jakby co, to wybrałabym wersję ostatnią. Intuicja mi tak podpowiada. :)
Ja to wszystko biorę z głowy. Czyli z niczego.

197
rubia pisze:Wyjaśnij mi dlaczego!
tu dlaczego jest równoznaczne w "powody", nie? Czyli dopełnienie w zdaniu pojedynczym.
smtk69 twierdzi (i słusznie), że to staje się na pewnym poziomie problem semantyczny nie syntaksy
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt.(Wittgenstein w połowie rozumiany)

198
Też miałam wrażenie, że to problem semantyczny. I dlatego pozostałabym przy swoim. I bardzo się cieszę, że nie jestem korektorką :)
Ja to wszystko biorę z głowy. Czyli z niczego.

199
Rany, rozważyliście to na wszelkie możliwe sposoby! To się nazywa naukowe podejście do problemu!
"Natchnienie jest dla amatorów, ten kto na nie bezczynnie czeka, nigdy nic nie stworzy" Chuck Close, fotograf

200
Zacytuję fragment swego małego, niebieskiego słownika:

Myślę o tym podobnie jak ty.


Podobnie jak w niektórych częściach Londynu najgorsze slumsy stykały się z ulicami względnie przyzwoitymi. (S.I. Witkiewicz)

ale:

Myślę o tym dzisiaj, podobnie jak ty myślałaś o tym wczorajszego wieczora.


Barbara była najmłodszym z tych dzieci, podobnie jak Bogumił był najmłodszy u swych rodziców. (M. Dąbrowska)

Pierwsze dwa przykłady są zdaniami pojedynczymi, ponieważ zawierają po jednym czasowniku (myślę i stykały się). Ostatnie dwa przykłady to zdania złożone, składające się z dwóch składowych każde, toteż przed połączeniem wyrazowym podobnie jak łączącym te zdania składowe musimy postawić przecinek. Inne, często używane, wyrazy tego typu, które mogą sprawiać podobne kłopoty to:


czy
jak
jakby
jak gdyby
jakoby
na skutek
niech
niż
poza tym
przecież
tak jak
Aby podjąć właściwą decyzję co do użycia przecinka, należy zatem sprawdzić, ile mamy w zdaniu czasowników. :)
Oczywiście nieunikniona metafora, węgorz lub gwiazda, oczywiście czepianie się obrazu, oczywiście fikcja ergo spokój bibliotek i foteli; cóż chcesz, inaczej nie można zostać maharadżą Dżajpur, ławicą węgorzy, człowiekiem wznoszącym twarz ku przepastnej rudowłosej nocy.
Julio Cortázar: Proza z obserwatorium

Ryju malowany spróbuj nazwać nienazwane - Lech Janerka

201
Z tego też powodu nie postawiłam przecinka w "Wyjaśnij mi dlaczego!" Jednak pani korektorka dopisała, widać ma podobne zdanie jak Rubia.

Panna Interpunkcja chichocze. Słyszycie?
"Natchnienie jest dla amatorów, ten kto na nie bezczynnie czeka, nigdy nic nie stworzy" Chuck Close, fotograf

202
rubia pisze: Wyjaśnij mi te słowa!
Wyjaśnij mi dlaczego!
Wyjaśnij mi, dlaczego to zrobiłeś!
Wyjaśnij mi, dlaczego!
Wydaje mi się, że w przypadku takich zdań decyduje kontekst i zamierzenia autora. Wszystko zależy od tego jaki charakter chcesz nadać swojej wypowiedzi. Jeżeli przed 'dlaczego' dasz przecinek, wprowadzisz jednocześnie pauzę w wymowie, co całkowicie zmieni zdanie. Jeżeli twój bohater jest zdenerwowany, mówi szybko (czyt. bełkocze) to z pewnością żadnej pauzy nie zastosuje. Natomiast jeżeli mówi spokojnie, ale jest np. zrozpaczony i nie ma siły już płakać, to w celu wywołania napięcia może zamilknąć w tym miejscu, co zaakcentujesz przecinkiem ;)
Na twoim miejscu nie przejmowałbym się do tego stopnia gramatyka. U mnie interpunkcja owszem jest ważna, ale nauczyłem się używać jej do akcentowania i charakteryzowania określonych partii wypowiedzi, co znacznie pomaga ;)

203
A teraz, dla zmylenia przeciwnika ;), słownik (mały i niebieski) stanie po stronie korektorki:
Kolejną grupę wyrazów, z którą łączy się stosowanie przecinka, są wyrazy, którymi bezpośrednio zwracamy się do kogoś (także retorycznie) lub wyzwiska i epitety, np.: Zosiu, tato, proszę pana, mój Boże, słuchaj, zobacz, ty wstrętny złośliwcze itp.
Powiedz mi to zwrot retoryczny podobnie jak słuchaj i zobacz. :)
Oczywiście nieunikniona metafora, węgorz lub gwiazda, oczywiście czepianie się obrazu, oczywiście fikcja ergo spokój bibliotek i foteli; cóż chcesz, inaczej nie można zostać maharadżą Dżajpur, ławicą węgorzy, człowiekiem wznoszącym twarz ku przepastnej rudowłosej nocy.
Julio Cortázar: Proza z obserwatorium

Ryju malowany spróbuj nazwać nienazwane - Lech Janerka

204
Ona już nie chichocze, Ona zwija się ze śmiechu!
"Natchnienie jest dla amatorów, ten kto na nie bezczynnie czeka, nigdy nic nie stworzy" Chuck Close, fotograf

205
Wersja bez przecinka jest poprawna.

http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629774

UWAGA 2: Przecinek należy również pominąć przed zaimkami względnymi wprowadzającymi takie pozorne zdania podrzędne, które nie są rozwijane, np.
Nie dostał kolacji i nie miał pojęcia dlaczego.
Postanowił kupić mieszkanie, lecz nie wiedział kiedy.
Wiadomo co. – ale: Wiadomo, co wolno.
Wiemy kto. – ale: Wiemy, kto to.
Nie wiem jak. – ale: Nie wiem, jak dalej.
Weiter, weiter ins Verderben

207
Z pewnością 98% czytelników całkiem obojętne czy ten przecinek ma tam być, czy też nie, ale ja boję się tych 2%. A wiesz dlaczego? Bo oni siedzą na Wery. :D I na bank przeczytają to opowiadanie. Może tylko po to, by powiedzieć, co w nim jest nie tak. :D
"Natchnienie jest dla amatorów, ten kto na nie bezczynnie czeka, nigdy nic nie stworzy" Chuck Close, fotograf

209
Nie pisałam tego poważnie :D, ale dzięki za radę.
"Natchnienie jest dla amatorów, ten kto na nie bezczynnie czeka, nigdy nic nie stworzy" Chuck Close, fotograf

210
Taka jest niestety prawda, aby pisać musisz mieć skórę słonia lub nosorożca i od razu należy się nastawić, że więcej będzie obmawiających niż pochlebiających. Samo życie...
Władysław "Naturszczyk" Zdanowicz

211
Naturszczyk pisze:Taka jest niestety prawda, aby pisać musisz mieć skórę słonia lub nosorożca i od razu należy się nastawić, że więcej będzie obmawiających niż pochlebiających. Samo życie...
Wcale nie jest tak, że obmawiających jest więcej, niźli chwalących.

Po prostu obmawiającym bardziej się chce dzielić swoimi przemyśleniami i wykazują większą pomysłowość w zabiegach mających na celu dotarcie z negatywną opinią do Autora, stąd u Autora powstaje mylne wrażenie, że wszyscy się go czepiają, a nikt go nie chwali ;-)
Pozdrawiam
Maciej Ślużyński
Wydawnictwo Sumptibus
Oficyna wydawnicza RW2010

Wróć do „Jak pisać?”

cron