
Skoro już tu muszę siedzieć, to napiszę wam jak się pisze scenariusze. Zacznę od spraw podstawowych. Jak będzie jakiś odzew to będą zaawansowane, czyli już konkretnie o pisaniu i rynku, a nie samych technicznych głupotach.
Od razu dodam, że ogarnięcie tego co napisałem niżej to najwyżej kilka godzin roboty i jak umiecie w podstawowy angielski i obługę kompjuterów to sobie poradzicie.
FORMAT
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Z reguły scenariusz ma 90-120 stron. Horrory mogą mieć nawet mniej niż 90 stron i jest to akceptowalne. W przypadku komedii to od 90-100 stron. W przypadku innych gatunków często więcej. Oczywiście - co często będę powtarzał - to tylko reguła i istnieją wyjątki. Jeżeli twój scenariusz ma 80 albo 130 i służy to opisywanej historii to w porządku. Z reguły jednak to objaw amatorów, którzy za bardzo się rozpisują o kolorze farby na ścianie albo zrobili za słaby research i nie mają o czym pisać przez te 100 stron. Dlatego czytający scenariusz z tego względu mogą podejść sceptyczniej do historii (nie musi to o niczym przesądzać, ale zawsze lepiej zrobić dobre pierwsze wrażenie).
Program - polecam Fade In Pro (na jego podstawie opisuję niektóre opcje), można też wypróbować WriterDuet, ewentualnie Final Draft (standard w branży, ale recenzje są mieszane), Celtx nie polecam (nie używałem, ale podobno są problemy z eksportem pdfów). Nie używać Wordów, Google Docsów i innego guano, bo to amatorka.
Wymiary strony - Letter 8,5 x 11 cali, margines lewy 1,5 cala, prawy, dolny, górny 0,5 cala. Większy lewy margines to pozostałość po miejscu na trzy dziurki do bindowania. Dzisiaj wszyscy używają pdf-ów, więc nie ma to znaczenia, ale zostało jak zostało, żeby mniej więcej zachować założenie 1 strona = 1 minuta fimu (umowne, bo dialogi na stronie trwają krócej niż strona zapchana opisami akcji, ale to nie wasz problem).
Czcionka - Courier (polecam courier prime), wielkość 12 pt.
Numerowanie - program wam to ogarnie, ogólnie strona tytulowa to zero (nie numerujemy), pierwsza strona (jak się zaczyna historyjka) też nie numerowana, druga strona to dwa i od tego momentu numerujemy. Nie wiem (albo nie pamiętam dlaczego tak jest, ale taki jest standard).
Strona tytułowa - krótko.
- 18 wers - tytuł na stronie wielkimi literami, wyśrodkowany, albo w cydzysłowiu albo podkreślony.
- 21 wers - pusty albo w przypadku pisania na rynek anglosaski by albo written by na środku.
- 24 wers - imię i nazwisko, na środku
- dwa ostatnie wersy - pierwszy - telefon (+48 dla zagraniczniaków) drugi - adres e-mail
To wszystko, nie pisać głupot, zastrzeżeń w WGA czy gdzie indziej, numeru buta ani nie rysować głupot (możesz jak już musisz, ale i tak nikogo to nie obchodzi, bo nie o to chodzi)
Wersy - Po tym wszystkim powinniście mieć 54 wersy na stronie maksymalnie.
Elementy scenariusza - używamy 1. Scena 2. Opis akcji 3. Nazwa postaci 4. Parenthetical (nie pamiętam polskiej nazwy) 5. Dialogi 6. Przejścia (są jeszcze jakieś Shots, ale nigdy tego nie potrzebowałem, więc sami musicie doczytać)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Opis sceny - Wielkimi literami (format > element styles > modify element style > space before 2 - line spacing - 1, w wycięciach same zera). Warto wykorzystywać wielokrotnie te same lokacje (zwracać uwagę na kwestie budżetowe). Filmowanie w nocy jest droższe niż w dzień i mniej widać, więc dwa razy pomyśleć czy warto wszystko robić w nocy.
Przykłady:
PLENER. ULICA - DZIEŃ
PLENER. TARG - NOC
WNĘTRZE. SYPIALNIA - DZIEŃ (PÓŹNIEJ)
PLENER. KOSMOS - (nie piszemy dzień albo noc, chyba, że to ma znaczenie dla historii)
PLENER. ŁĄKA - DZIEŃ (RETROSPEKCJA)
WNĘTRZE. KORYTARZ - DZIEŃ (SEN)
PLENER. JEEP - DZIEŃ (JADĄC) (w odsłoniętym aucie plener, w furgonetce byłoby wnętrze, jak kamera lata w samochodzie i na zewnątrz jego podczas jazdy to piszemu WNĘTRZE/PLENER)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Opis akcji - (format > element styles > modify element style > space before 1 - line spacing - 1, w wycięciach same zera). Nie przesadzać z opisami (nie przekraczać czterech wersów, chyba, że służy to historii). Dodajemy tu też opisy dźwięków (tylko jak są nienaturalne, ważne albo nie wynikają z samego opisu akcji, nie pisać, że jak ktoś strzela to słychać huk strzału, bo to oczywiste). Ważna sprawa - każdy nowy akapit opisu akcji to zmiana widoku kamery)
Przykład:
Bolek idzie przed siebie. (enter)
Skórka od banana. (enter)
Bolek staje na skórce i się wywraca. (enter).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Nazwa postaci - Wielkimi literami (format > element styles > modify element style > space before 1 - line spacing - 1, lewe wcięcie 2,20 cala). Standardowo imię bohatera i to tyle. Może warto dodać, że wszystko w scenariuszu powinno mieć swoje uzasadnienie, więc mile widziane jakby imię coś symbolizowało, do czegoś się odnosiło. Imiona postaci różnorodne, zaczynające się od innej litery żeby się nie pomieszało odbiorcy.
BOLEK
(tu miejsce na dialog)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Parenthetical - nie używam, pojawia się pod imieniem postaci (i nad dialogiem) żeby opisać czy jak ktoś coś gada to jest wkurzony albo wesoły. Aktorzy tego nie lubią, bo sami wolą interpretować dialogi, druga sprawa - to jak się postać zachowuje powinno wynikać z kontekstu (opisy akcji, inne dialogi, charakter postaci, sytuacja). Czasem się tak nie da, więc wyjątkowo można użyć parentheticala (a no i piszemy go w nawiasie).
Przykład:
BOLEK
(groźnie)
Oddawaj hajs łobuzie.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Dialogi - (format > element styles > modify element style > space before 0 - line spacing - 1, lewe wcięcie 1 cal, prawe wcięcie 1,50 cala). Piszemy zaraz pod nazwą postaci (albo parentheticalem). Dialogi jak dialogi. Czasami zadziała monolog na całą stronę (jak wiesz co robisz), z reguły lepiej strzelać dynamiczne dialogi między postaciami jak w ping-pongu, powiedzmy do 6 wersów.
BOLEK
Suma podstawy równa się kwadratowi obu ramion.
JOHNNY
Lubię placki.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Przejścia - Wielkimi literami (format > element styles > modify element style > space before 1 - line spacing - 1, lewe wcięcie 1 cal, prawe wcięcie 4,50 cala - albo po prostu 0 i align right). - różne przejścia jak to w filmach, cięcie do czerni, przejście do bieli itp. Można używać, ale tylko jak to jest uzasadnione (reżyser i operator i tak potem zrobią po swojemu jak im nie przypasuje)
Przykład:
John dostaje w łeb łopatą.
CIĘCIE DO CZERNI. < tak, kropka na końcu
John budzi się w szpitali
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INNE
- Nie pisać na początku FADE IN i na końcu FADE OUT - to taka trochę przebrzmiała tradycja, ale skoro nie trzeba to po co tracić cenne wersy (mamy tylko sto kilkanaście stron). Na końcu piszemy na środku podkreślone KONIEC.
- Jak przedstawiamy pierwszy raz postać w opisie akcji to wielkimi literami, np. Wchodzi BOLEK (20) - w nawiasie wiek.
- Nie zaczynać opisu akcji od "widzimy", nie przesadzać z wielokropkami
- Jak mamy postać, która coś mówi, potem opis akcji, a potem ta sama postać coś mówi to dodajemy po jej imieniu (CONT'D)
Przykład
BOLEK
O kurczę...
Bolek drapie się po głowie.
BOLEK (CONT'D)
Tego się nie spodziewałem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak macie jakieś pytania albo o czymś zapomniałem to dawajcie.
Added in 37 minutes 35 seconds:
Dobra, zapomniałem jeszcze o V.O. (voice over) i O.S. (off screen). Piszemy je przy imieniu postaci, nad dialogiem, np. BOLEK (V.O.)
V.O. - postaci nie ma fizycznie w scenie (np. słyszany głos przez telefon albo w telewizorni). Wyjątkowo można używać jak postać coś myśli i ją widzimy (pełno tych V.O. jest u Scorsese w Good Fellas albo Casino).
O.S. - postać jest w pobliżu, ale jej nie widzimy np. coś tam gada i stoi za ścianą.